Als er één beroepsgroep is die al – soms 30 – jaren geleden de computer en dus ICT inzette bij de lessen, is dat wel de typedocent. Immers, de schrijfmachine wordt voor dit doel al lang niet meer gebruikt. De eerste bijscholingscursussen voor typedocenten werden al in 1986 gegeven. Het werd ook een verplicht onderdeel van het staatsexamen leraar machineschrijven.
Behalve aan typevaardigheid moet er ook aandacht besteed worden aan het efficiënt kunnen omgaan met o.a. de tekstverwerker. Typevaardigheid is geen middel op zich, maar heeft tot doel te communiceren. En dat gebeurt onder andere m.b.v. tekstverwerkingssoftware. Een kleine stap verder is het maken van een presentatie, maar ook een (eenvoudige) spreadsheet.
Op de website van SLO staat bij Curriculum en ICT dat de inzet van ICT in het onderwijs kan leiden tot positieve resultaten (…) en bijdragen aan hun digitale geletterdheid. De kennis en kunde van de leraar is bepalend voor het succes van die inzet.
Leraren hebben zowel technologische als didactische en vakinhoudelijke kennis nodig om ICT bewust te kunnen inzetten in het onderwijs. De deskundigheid van leraren om ICT te kunnen integreren in het curriculum verdient aandacht. Op sommige scholen is het besef doorgedrongen dat dit heel goed door de typedocent gedaan kan worden. Het CBT kan ondersteuning bieden in de vorm van cursussen als je wordt gevraagd voor ICT op school. Lees meer…
En? Ben jij al digitaal geletterd? Doe de test.
Vul informatie in bij sidebar blog om hier iets te tonen